USA - informacje

Reforma imigracyjna pomoże młodym przedsiębiorcom?

11.01.13 14:11 | Wizy do USA
W niedawnym artykule dla magazynu "Forbes" profesorowie Bill Aulet i Matt Marx z MIT's Sloan School of Business opowiadają się za jak najszybszą reformą systemu imigracyjnego w celu uwolnienia ekonomicznego potencjału zagranicznych studentów, którzy mogą w USA, z korzyścią dla kraju, osiągnąć sukces jako przedsiębiorcy.

Według Auleta i Marxa trzech na dziesięciu studentów MIT nie są ani amerykańskimi obywatelami, ani posiadaczami zielonej karty. Dla okołu 30 studentów klasy przedsiębiorczej jedyną nadzieją na legalny pobyt w USA jest skorzystanie z programu Optional Practical Training, a następnie znalezienie pracodawcy i staranie się o tymczasową, nieimigracyjną wizę H-1B.

Największym problemem dla zagranicznych studentów w USA jest rozpoczęcie własnej działalności. Założona przez nich firma zwykle nie może pełnić roli pracodawcy składającego petycję wizową (ang. sponsor). W rezultacie mnóstwo młodych ludzi traci swojego szanse na założenie w USA firmy, a równocześnie cierpi amerykańska gospodarka, której rozwój w dużym stopniu oparty jest na innowacyjności.

Autorzy artykułu zwracają uwagę, iż wiele innych krajów odpowiedziało już na te problemy, zmieniając prawo. Kanada, Singapur czy Australia zmodyfikowały swe prawo imigracyjne, by stało się ono przyjazne dla utalentowanych ludzi z zagranicy. Dziś Stany Zjednoczone przegrywają z tymi krajami wyścig o utalentowanych młodych przedsiębiorców właśnie przez nieprzyjazne przepisy imigracyjne.

Aulet i Marx kończą swój wywód, wymieniając trzy sposoby na zreformowanie amerykańskiego systemu imigracyjnego. Po pierwsze, powinien się on skupić nie tylko na poszukiwaniu zagranicznych pracowników na posady w już istniejących firmach, ale także na tych, którzy sami chcą założyć w USA firmę. Po drugie, ważne jest, by przestać traktować imigrantów jak obcych, ale pokazać im, że są w USA mile widziani. W tym celu wystarczy po prostu ograniczyć biurokrację i nie mnożyć przeszkód na drodze do pracy w USA. Trzeci sposób to promocja startupów - niewielkich dynamicznie rozwijających się działalności, nastawionych na innowację, sukces i skłonnych do ekspertymentów.

comments powered by Disqus